planera ett städschema för hemstädning

Städschema – Hur du skapar ett schema som fungerar för din hemstädning?

Ibland när du ser dig om i ditt hem kanske du tänker, ”jösses! Mitt hem ser verkligen stökigt ut. Jag vill städa detta genast, men vart skall jag börja?” Det enkla svaret är ett städschema.

Det kan vara mycket bra att påbörja din städning genom att sätta samman ett städschema. Tanken är att om du har en lista med saker som behöver rengöras varje dag under en vecka, månad eller år, och håller dig till planen så kommer ditt hem alltid vara rent och prydligt. Dessvärre så är det ofta så att vi börjar bra och följer vårt städschema men plötsligt en dag så stoppas schemat ner i en låda och glöms bort fram tills dagen du på nytt har massor med energi och den-här-gången-skall-jag-verkligen-fullfölja intentioner, då städschemat på nytt återuppstår i en ny tappning.

Jag vill än en gång upprepa att det är väldigt användningsbart att ha ett städschema och arbeta hårt på att följa din plan så länge som det bara går. Även om du på sikt glömmer bort det efter några veckor eller månader, så vet du att ditt hem har blivit avsevärt mycket renare.

Skapa ditt städschema

  1. Sätt undan några timmar för att ordentligt tänka igenom hur du skall strukturera ditt städschema.
  2. Tänk på hur du vill att ditt hem skall se ut och kännas när det är rent och prydligt. Skall du städa ditt hem både invändigt och utvändigt?
  3. Beväpna dig med en bit papper och penna och gå sedan igenom varje rum i hemmet och notera de saker du vill städa då och då och de saker som alltid behöver städas.
  4. Bestäm när du kan avsätta tid till din städning. Kommer du göra små korta sysslor varje dag eller vill du arbeta hårt ett par timmar under utvalda dagar?
  5. När du väl har gjort din lista så kan du bocka av de saker som är mest akuta och kanske bör prioriteras.
  6. Nu bör du ha alla saker som behöver göras samt den tid du vill avsätta till det framför dig.

Det var den enkla delen av att skapa ett städschema som fungerar för dig! Kontakta en rekommenderad städfirma i Linköping för städhjälp för mer information.

Jag skulle rekommendera att du påbörjar ditt städschema med ett veckoprogram.

  • Rita upp på ett papper, eller i datorn, ett veckoschema där du lämnar kvar tomrum i botten där du kan fylla på med uppgifter som du kanske glömt eller inte hunnit med när du skapade veckoschemat. Dessa städjobb kan sedan flyttas över till nästa veckas schema eller flyttas till en annan tidpunkt som passar dig bättre.
  • Spärra de tiderna som du inte har möjlighet att göra något hushållsarbete, och markera de tider då du har möjlighet att ta dig an de städuppgifter som behöver göras
  • Försök få din städning så rolig som möjligt. Du kanske kan städa samtidigt som du lyssnar på din favoritmusik? Du kanske kan göra ett städbyte med en vän? Det är ofta roligare att röja upp och städa i någon annans hem.
  • Gratulera dig själv när du är färdig till ett väl utfört arbete.
  • Oroa dig inte om du inte hann med att städa så mycket som du hoppades på. Flytta bara över det som är kvar till nästa veckas schema.

Kom ihåg: varje väl utfört städjobb är ett steg på vägen till att uppnå ett mysigt och rent hem!